Guvernul României, alături de alte instituții, precum Banca Națională, iau din ce în ce în mai mult în discuție o schimbare a sistemului de impozitare sau măcar o creștere a impozitelor și taxelor. Potrivit premierului Nicolae Ciucă, la nivelul Ministerului de Finanțe există un grup de lucru care analizează măsuri de optimizare fiscală, care ar trebui să îmbunătățească colectarea banilor la bugetul de stat și să continue sprijinul acordat mediului de afaceri.
Veștile care vin dinspre economie nu sunt deloc dătătoare de speranțe și i-au pus pe gânduri pe decidenți. Comisia Europeană, de pildă, estimează că România va avea la sfârșitul anului un deficit bugetar de 7,5% din PIB, mai mare decât anul trecut. Ministerul Finanțelor s-a împrumutat săptămâna trecută pe piața externă cu 1,75 miliarde de dolari pentru finanțarea bugetului și a datoriilor contractate anterior, cu o dobândă de 5,3% în dolari pentru titlurile cu scadența la 5,5 ani și o dobândă de 6,2% pentru scadența de 12 ani.
Din acest punct de vedere insistența guvernanților de a găsi noi surse de finanțare vorbește mult mai mult decât toate datele seci prezentate în statistici. În al doilea rând, ea depune mărturie despre o problemă de profunzime a statului român și anume ineficiența sa. Guvernul român s-a trezit în ipostaza deloc plăcută, dar în niciun caz surprinzătoare, în care cheltuielile sale depășesc cu foarte mult încasările. Drept pentru care prima măsură la care s-au gândit autoritățile este o mai bună colectare a veniturilor la buget, așa cum se întâmplă de fiecare dată.
Reprezentanții Partidului Social Democrat, aflat la guvernare, au înaintat inclusiv propunerea de renunțare la sistemul de impozitare cu o cotă unică și revenirea la impozitarea progresivă. Reprezentanții Partidului Național Liberal dar și o parte din mediul de afaceri resping această soluție, dar caută la rândul lor să găsească noi metode prin care să aducă mai mulți bani la buget.
Deficitul bugetar actual al României nu este vreo excepție și impune o dezbatere mai adâncă. România a avut într-un an de creștere economică excepțională, 2008, un deficit bugetar mai mare decât cel pe care l-a înregistrat anul trecut și decât cel care se estimează pentru acest an.
Și cu asta ajungem pe al doilea palier al discuției, cel privind reducerea și eficientizarea cheltuielilor statului. Dar și în acest caz poate predomina o viziune strict contabilicească, de felul celei practicate nu cu foarte mult timp în urmă de guvernul României, care a tăiat salariile din sectorul de stat.
O perspectivă mai profundă și mai fertilă privește o discuție asupra eficienței birocrațiilor, a schemelor de personal (supraîncărcare), a așa numitelor investiții publice, care de foarte multe ori nu sunt altceva decât scheme de recompensare a firmelor de partid și care în faptă înseamnă bani aruncați în locuri de joacă în zone fără copii, sau drumuri care nu duc nicăieri.